Well he is Swedish so there should be some swedish on the blog. Practice and all that.


Hemkär

Alexanders Skarsgårds stjärna stiger på Hollywoods himmel. Hammarbyflaggan pryder väggen hemma i Los Angeles. Alexander Skarsgård, i dagarna aktuell med femte omgången av tv-serien True Blood, är mer svensk än någonsin efter alla år i USA.
TEXT Erik Augustin Palm

Att säga att det har gått ”bra” för Alexander Skarsgård på andra sidan Atlanten är något av en underdrift. Den amerikanska underhållningsbranschens fascination för Södermalmskisen tycks närmast outsinlig. Och själv har han funnit sig tillrätta i Los Angeles, där han nu har bott i drygt åtta år – varav de tre första var relativt tröga. Men trots sin numera upphöjda och bekväma position i La-La Land blir Alexanders hemlängtan ibland lite för stark. Som den i somras, då han helt sonika åkte till Sverige på blixtvisit:
– Det var första gången som jag åkte till Sverige på åtta månader och det blev bara över en helg, bokstavligen. Jag ville så otroligt gärna åka hem och det var den enda lilla tid som jag hade över. Om man inte åker hem ibland, så hamnar man utan för. Man går miste om det där som folk i Sverige snackar om, vad som händer där och vilka böcker folk läser. Jag vill åtminstone ha någon sorts koll, så att jag vet vad jag ska prata om nästa gång jag åker hem.

Sin pappa Stellan träffar Alexander ganska ofta i Hollywood, eftersom Skarsgård den äldre är där så ofta på jobb. Men hans heltidsskådespelande bröder Gustaf (31 år) och Bill (22 år) arbetar främst hemma i Sverige, även om Bill förvisso syns i britten Joe Wrights kostymdrama Anna Karenina i vinter. Syskonen Sam, Eija, Valter och Ossian, samt mamma My – som är skild från Stellan och arbetar som alkoholterapeut i Stockholm, efter att ha tagit sig igenom sin egen alkoholism – måste Alexander också åka till Sverige för att träffa. Men när det inte går får han vända sig till sin nya ”familj” i Los Angeles – vännerna.
– De flesta av mina kompisar här är från USA eller andra europeiska länder. De är från hela världen, men de har blivit hederssvenskar. Jag har tvingat på dem kulturen.

Alexander har tagit en paus från inspelningen av True Bloods femte säsong för att träffa GP på The Four Seasons i Beverly Hills, bara ett par dagar efter midsommarafton. De senaste somrarna har han firat midsommar på svenskt vis när han varit i Los Angeles. Men inte i år.
– Jag hann helt enkelt inte med att arrangera något riktigt den här gången. Jag har jobbat alldeles för mycket och mina svenska vänner som bor i Los Angeles reste hem. Men jag var ändå på ett par middagar under helgen, där vi firade med att lyssna på svenska kärlekslåtar. Musikintresset är stort, inte minst för just svenska artister:
– Jag åker på Coachellafestivalen här i södra i Kalifornien varje år. Nu senast såg jag till exempel First Aid Kit, den helt fantastiska systerduon från Enskede. De är bara runt 20 år gamla och har underbara röster. Sedan brukar jag även åka till Way Out West i Göteborg, som är min favoritfestival i Europa. Slottsskogen är som Göteborgs egen version av Central Park och banden som spelar där är helt fenomenala, plus att festivalledningen har valt att hålla nere storleken. Det är inte alls som Glastonbury, där det säljs 200 000 biljetter.
Trots sin kändisstatus blir han inte besvärad i rockfestivalvimlet.
– Nej, folk brukar vara så fokuserade på artisten på scenen. Men ibland har jag på mig en keps och när det är mörkt ute och folk är lite packade så brukar de inte lägga märke till mig.
Att hålla igång svenska vanor rent allmänt har blivit viktigare för varje år som den 36-årige skådespelaren har bott i Kalifornien. Hammarbyflaggan pryder väggen i LA-hemmet.
– Jag följer självklart mitt fotbollslag. De förlorade i går, tredje gången i rad, suckar han. Det är smärtsamt. I övrigt håller jag koll på vad som händer hemma genom att läsa Dagens Nyheter på webben varje dag. Sverige är ju en så stor del av den jag är.

Nästan lika viktig för den person som Alexander Skarsgård är i dag, är hans roll som den tusenårige vikingavampyren Eric Northman i kvalitetskanalen HBO:s tv-serie True Blood, vars femte säsong har svensk premiär på C More, före detta Canal Plus, nästa vecka. Visserligen fick han även stor uppmärksamhet för rollen som Brad ”Iceman” Colbert i Generation Kill från 2008, HBO:s kritikerrosade miniserie om invasionen av Irak. Den gjorde att vi som främst associerade Alexander med hans pappa, den svenska såpoperan Vita Lögner och ett antal svenska filmer (däribland Hundtricket och Järngänget), fick omvärdera honom till en stor internationell förmåga. Men det är ändå som bisexuell blodsugare i den amerikanska södern som Alexander har kunnat ta de största stegen uppför Drömfabrikens trappa och kamma hem roller i filmer som Lars von Triers apokalypsdrama Melancholia, nyversionen av thrillern Straw Dogs och den fläskiga blockbustern Battleship.

Intrigerna i True Blood är så här långt in i serien närmast omöjliga att räkna, men en tydlig röd tråd har alltid varit triangeldramat mellan Eric, servitrisen Sookie (Anna Paquin) och Bill Compton (Stephen Moyer). Rivaliteten mellan vampyrhunkarna är dock på väg att övergå till vänskap.
– Det har varit väldigt kul med den förändringen, för de senaste fyra åren har det varit en konstant dragkamp där båda har sagt ”Sookie är min!”. Det är lite av ett Butch Cassidy och Sundance Kid-ögonblick som har uppstått, där vi retas med varandra som kompisar. Vi blev faktiskt så uppspelta över att stå på samma sida mot en gemensam fiende, att det blev lite för flamsigt. Och Eric har egentligen aldrig hatat Bill, utan tyckt att han är ung och naiv. Enligt Alexander har Eric nu förträngt sin kärlek till Sookie.
– Efter att Eric fick tillbaka minnet i slutet av säsong fyra och blev avvisad av Sookie när han berättade att han älskade henne, har han straffat sig själv. Han är mer förbannad på sig själv än på henne och tänker ”Det här är skälet till varför du har byggt upp en känslomässig mur omkring dig, för det är så här människor beter sig. De öppnar upp sig för varandra och låter någon komma in, för att sedan hugga varandra i hjärtat. Det är så här smärtsamt det är.” Och det är precis därför som Eric är väldigt kall och avståndstagande i början av säsong fem.

Kall och avståndstagande vore en extremt opassande beskrivning av Alexander själv, som kombinerar sin stjärnstatus med en charmigt avslappnad enkelhet. Det är en attityd som kan kännas igen även hos Alexanders heltidsskådespelande bröder Gustaf och Bill – och som är väldigt sällsynt i Hollywood. Många fler än bara folk inom tv-, film- och mediebranschen vill följaktligen utnyttja Alexanders visuella kvalitéer. Och i somras blev han det officiella ansiktet för modehuset Calvin Kleins nya parfym, Encounter. Tidigare har Alexander undvikit att förknippas så tydligt med ett visst märke. Varför nu?
– Jag har bara gjort en liten modegrej tidigare för det brittiska märket Hickey Freeman. Annie Leibowitz var fotografen där, så det var en sjukt kul grej att göra. Efter det har jag fått några erbjudanden om att få vara del av större kampanjer, men det har inte känts rätt förrän nu. Calvin Klein är ett bra modehus och kampanjen hade ett team som jag hade arbetat med tidigare. Dessutom var själva temat coolt rent berättarmässigt. Det blev väldigt film noir-aktigt, med mycket mörker och skuggor, som Fritz Lang och tysk expressionism på 20-talet. Modellen Laura Stone hade jag också gjort en grej med för Vouge, och Calvin Klein har aldrig arbetat med en manlig skådespelare för en parfym förut, så det var ju smickrande.

Under det kommande året är Alexander aktuell med fyra filmer – skräckfilmen Hidden, thrillern Disconnect och indiedramerna The East och What Maisie Knew. Korvstoppning?
– Jag klämde in tre av filmerna under de fem månader som vi är lediga från True Blood. Det var väldigt kul att delta i filmproduktioner som var så här fantastiska och olika. De gör att man känner sig laddad när man sedan kommer tillbaka för att spela Eric Northman igen. Att vara bunden av en tv-serie som True Blood har försvårat Alexanders möjligheter att hoppa in i olika filmroller under kortare perioder. Filmerbjudandena är många och manusen staplas på hög.
– Jag har varit tvungen att tacka nej till flera projekt som jag verkligen har velat göra, på grund av schemakrockar. Men när jag sitter där med ett manus i handen och känner mig låst för att jag inte kan ta mig an det, måste jag påminna mig själv om exakt vad det är som jag är upptagen med. Jo, att arbeta med fantastiska människor, med en fantastisk tv-serie, så jag är ganska lyckligt lottad. Det är det bästa jobbet inom tv. Och man kan ju inte göra allt. Framtiden är spännande, men oklar.
– Det är svårt att spekulera om vad jag kommer att göra de kommande två åren, men än så länge har jag väldigt kul på True Blood. Vi är som en familj. Det känns verkligen som att vi fortfarande har så mycket att utforska rent kreativt med serien. Den är långt ifrån färdig och växer ännu. Om jag kände att konceptet var urvattnat vore det såklart en helt annan sak.

Alexander Johan Hjamar Skarsgård, 36, född i Stockholm.
FAMILJ: Pappa Stellan Skarsgård, mamma My Skarsgård, syskonen Gustaf, Sam, Bill, Valter, Eija och Ossian. Alexander är för närvarande singel, efter en längre relation med skådespelerskan Kate Bosworth.
BOR i Los Angeles.
UNDER LÄSLAMPAN?
– Just nu läser jag Henrik Berggrens biografi om Olof Palme, Underbara dagar framför oss. Det blir nog inte mer svenskt än så. Han var en fascinerande person och det är en väldigt, väldigt bra bok.
VILKEN SVENSK MATRÄTT KAN DU LAGA?
– Jag kan göra köttbullar som är riktigt hyfsade.
VEM FÅR DIG ATT SKRATTA?
– Stephen Colbert! Jag älskar hans tv-show The Colbert Report.
SPELA ELLER TITTA PÅ FOTBOLL?
– Jag är fruktansvärt dålig på att spela fotboll, även om jag tycker att det är kul. Jag är mycket bättre på att stå på läktaren och titta.
HUR SKULLE DU VILJA ATT ERIC NORTHMAN DÖR?
– Om han är tvungen att dö, så skulle jag vilja att han återvänder till Sverige. Det ligger något fint över att vara född där för ett millennium sedan, som han har tillbringat på olika platser runt om i världen, för att sedan avsluta allting hemma i Sverige igen.
DU HAR NYLIGEN GJORT REKLAM FÖR PARFYM. ANVÄNDER DU DET PRIVAT?
– Jag är av ”less is more”-inställningen. Jag kan känna mig allergisk om människor har på sig för mycket av en parfym. Vi har liksom alla en naturlig doft och man ska inte låta parfym kväva den. Det är mötet mellan den egna doften och parfymen som blir intressant.

ZOOLANDER
När Alexander var på semester i Hollywood för över tio år sedan var pappa Stellan där och filmade. När Stellans manager fick höra att sonen var skådis hemma i Sverige föreslog hon att Alexander skulle gå på några möten och auditions. Den första han gjorde var för filmen Zoolander där han fick en roll. ”Jag var här på semester och plötsligt hade jag en Hollywoodagent och spelade in en film med Ben Stiller!” sa han i en intervju med Café.
REGISSERA
Det är ju inte helt ovanligt att skådespelare förr eller senare själva testar att regissera och det är inget som Alexander Skarsgård är främmande inför: ”Jag har ju gjort det i Sverige några gånger, bland annat kortfilmen Att döda ett barn (2003) och ett antal reklamfilmer. Jag skulle vilja göra det här också någon gång. Men om det kommer att bli ett True Bloodavsnitt vet jag inte. Vi får se.”
STILEN
Alexander Skarsgård misstänker att folk i Hollywood tycker att han klär sig trist. Han gillar en nordisk stil. Rakt, rent och enkelt. Under jeansen har han en tatuering av en liten grön fågel på ena benet. Lillebror Valter ritade fågeln när han var sju år gammal.

Göteborgsposten 1 september 2012 

Leave a Reply

